Tuesday, December 30, 2008

1st week prac at TM

ari ni dh genap seminggu aku prak kt telekom m’sia…ms ari isnin tu,aku dftr kt hr di b’worth…bosan siut.tapi ms first day tu,half day je.sempat berkenalan ngn 2 org bdk yg wat prak gak,tapi depa tu amik course hr,so tmpt diorg tu mmg dh sesuai la…selasa plak..aku dh trn kt ting 2,tempat yg sepatutnya aku dtempatkan…hehehe…bos kt ctu nk aku ada kt sana sebln beb…ya Allah….lm nyer..leceh aku nk ulang alik…cian kt aku kan..huhuhu…xpe nk wat camne..terima la seadanya…kt ctu,aku jumpa gak bdk prak dr utm..tapi depa dh 2 ming kt sn.selasa tu xde keje aku wat,encik tu srh aku main internet je..xde keje aper nk kasi..mmg bosan tahap gaban la…esoknyer,rabu..pkl 8 pg,aku dh terpacak kt sana…pg tu,trs bos tukar aku ke png,dan terus ke ibu sawat gelugor…alhamdulillah…mesti bos tgk muka kesian aku kot..trs dia tukar kan aku…kt ctu,best gak..dpt berkenalan ngn makcik2 yg best..yg slalu je ajak aku mkn,,,mmg complete diorg mkn kt ctu,pg,tgh ari,ptg seblm blk…mmg best.tapi yg tension nyer tu,pg tu aku br je sampai,xsampai setgh jam pun lg,dh kena blk…sampai kt ibu sawat gelugor,aku dibawah selian en.zakari..ok gak dia tu..kt ctu,aku mntk nak tukar ke ibusawat jln burmah…trs ok je…seblm tu ari tu aku ada attend meeting ant staf kt ctu…mcm lawak je..tetiba aku join depa semua…xpe,pengalaman kata kan….pg esok nyer…best je aku p ibusawat tm kt jln burmah tu,,,,dlm 5 mnt je dh sampai…naik motor..dekat giler ngan umah aku…rs nyer cm rugi je kalau aku bwk keta…sbb dkt sgt…thanks to my beloved dad yg sudi hntq aku,amik aku mkn tgh ari n blk keje..hehehe…kt ctu plak..aku dikelilingi oleh pakcik2..melayu,cina n india..semua ada…best gak pakcik2 ni..mcm2 citer ada..byk kali gak aku kena interview oleh pakcik2 tu.mesti depa semua confius tiba2 tgk aku kt ctu yelah..tetiba je aku sorg2 perempuan kt ctu.mmg bangunan lama sungguh..seblm merdeka lg dh ada…ms zaman pemerintahan british..mmg lm giler..tapi still lg elok,cm nmpk lm skit la…kt ctu,aku dbawah selian en segaran,tapi still under en zakari…siap nk bg kt aku projek kecil-kecilan plak..aduh..siap aku pas ni…kt ctu,aku dihntq ke bilik mdf stand for main distribution frame..selama 2 ari…kt ctu aku blajar camne telekom handle prob n kerosakan dr pelanggan..mmg dh canggih dh…siap pakai webstar systems n msg akn trs dihantar ke handset pakcik2 yg wat keje tu la..mmg best la..aku diajar la serba sedikit tntg systems tu..pandai gak lh aku…kt ctu plak, aku blajar perkara penting sblm tel dipasang kt umh kita..mmg kt ctu main dia la…bersesuaian ngn nm pun…first sekali jumper akan dipasang ke blok2 ikut kaw mn umh kita…kiranyer kalau ada pemasangan br,nk ptg talian..mcm lg la..streamyx semua ada…oooo…br tahu aku…tapi aku xlh pandai sgt nk psng..tgk gitu2 je..sbb mmg byk siut…blok2 kt citu..jumper mmg byk x ingt nyer la..bayang kan la…berapa byk yg guna tel termsk opis2,pej govern…syok gak la kt ctu…sbb ramai pakcik2 yg dtg sembng2 kt ctu…ada sorg uncle cina ni..xsbr nk tunggu aku keje under dia plak..nak srh aku pnjt tiang,tarik cable..amboi ingt best ke nk srh aku pnjt tiang…sj la tu,nk bg aku takut…tapi uncle ni mmg best…ala 3 suku skit…pakcik2 yg lain pun ckp cm tu…mampos aku kena ikut dia nanti…hehehe..thanks to en adnan n mr ah ba yg byk ajar aku kt ctu…walaupun aku 2 ari kt ctu,byk gak yg aku tau….kt ctu sempat aku berkenalan ngn pakcik yg handle bah streamyx..sempat aku tanya dia pasal streamyx kt umah sewa aku…tapi yg best tu ari jumaat blk kul 5 le..hihihi..k lh..nk stop dulu la..nanti aku citer lain..nk tgk diari af la..dh start dh…

No comments:

Post a Comment